fakta singapore

..Ja Singapore vad e det ?? Det är en ö som inte är så stor  ungefär som orust, den är 42 kilometer lång å 23 kilometer bred. Du märker redan när man kommer till flygplatsen  CHANGI , att det är rent å snyggt redan på flygplatsen finns allt frisör ,massage, träningsstudio. Changi hamnar alltid bland dom högsta när det gäller  "bästa flygplatser". Det bor många människor här ca: 4.5 miljoner +ca 1 miljon gästarbetare så ibland kan här bli trångt. Här bor  Singaporianer ,kineser, malayer, indier, västerlänningar, det är ca, 1400 svenskar här. Singapore gränsar i norr till Malaysia som man kan åka till via en bro.Du klarar dig bra med engelska eftersom alla pratar det, dock ej den engelskan vi pratar. Dom blandar eng med kinesiska= SINGLISH  och i början trodde jag att dom pratade kinesiska med mig, nu går det bättre. Religionen är också som allt annat här blandat, Buddister, muslimer, katoliker och kristana dom lever sida vid sida  utan bekymmer !!  Singapore har varit väldigt noga med att blanda alla slags folk här, i hyreshusen finns det ofta 5-6 nationer med olika bakrund, nåt att tänka på .S är en rebublik styrs av en president å en premiärminister. S har varit eget land i 42 år på dom åren har man efter Japan blivit det rikaste landet  i sydöstra asien. Brottsligheten är väldigt låg, väldigt stränga straff här har dom dödsstraff, samt piskrapp. Ett exempel : en kille hade i förra månaden knivhuggit en kille i armen å buken, killen överlevde men gärningsmannen fick 2 års fängelse. Här är mycket kameraövervakning ,många civilpoliser finns här. Personligen tycker jag detta är bra, dom som sköter sig har inget att vara rädda för!! Har jag fel ???
Valutan är Sing dollar.
Tropiska sjukdomar existerar knappt. Turister brukar få huvudvärk å solsting är vanligt, det är hög fuktighet så man bör dricka mycket.VATTEN !! Om man blir sjuk eller får sår så har man det mycket längre än i sverige , beror på det tropiska klimatet.
Man skall alltid ta på solskydd även om det är skugga. Läkarvården är väl så bra som i Sverige, så blir man sjuk finns tillgång till bra läkare.Nåt som e sååååå bra är TOALETTERNA överallt finns det , luktar gott  å ofta personal som städar.Det finns även toaletter överallt gratis.Ta ej med tuggimmi kommer dom på dig att sälja så blir det 200 singdollar == ca.1000 kronor i böter.
Shopping är det överallt köpcentra på köpcentra. Calvin Klein,Gucci, Burberry ,Kenzo är stora här . Skor finns det i mängder ock billigt även billigt med sportskor. Damskor finns upp till 39 å herrskor till 44.Största shoppinggatan heter ORCHAD ROAD.
Att ta sig runt Singapore är lätt tunnelbanan är helt fantastisk ,lätt att ta sig runt  tänk då på att jag tycker det som har svårt med lokalkännedom  ( jag går vilse på Hönö)  rent å snyggt överallt . Folk är hjälpsamma. Taxi är kanon billigt å lätt att få tag i . Från flygplatsen hem till min dörr ca: 15 minuter  kostar det mellan 15-18 dollar  under 100 svenska kronor.Ofta tar jag tunnelbanan till mina utflykter sen blir det taxi hem när man e genomsvett å slut. 
Vädret är varmt  alltid mellan 27-33  regnperioden är mellan okt-jan . Men det är ofta det kommer en regnskur mitt på dan. Därför är här underbart grönt.Dom kör på vänster sida här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0