KINA

Ja nu har jag alltså besökt Kina. Det va .... mycket Kineser!! Rörigt massa trafik, konstig mat ,  Samt mycket fascinerande. Bara att gå över ett trafikljus va spännande. Vi åkte med Singapore airlines ,det tog 5 timmar från s-pore till Shanghai, kostade 4800 svenska kronor med visum.När vi kom fram stod där en liten liten kines å hämtade oss, jag var som en jätte här . Han tog oss efter en våldsam resa på 1 timme in till stan.  Det va vägar över oss å under oss.Det bor 19 miljoner människor i denna stan. Det fanns moppar överallt. Vi bodde bra HOWard JHonson suite hotel, ett ganska bra hotell bra frukost. Det svåra va att ingen pratade eng, så man kände sig ganska liten eftersom allt står på kinesiska. Jag klarade mig själv 2 dar eftersom Thomas jobbade. Jag gick in en dag på ett kafe å satte mig tog en tidning, jaha kinesiska. Gick vidare till ett hotel  skönt !! Tog en kaffe latte   40 sv kronor dyrt ,en öl kostade 16. Jag skulle absolut inte ta Taxi hade jag fått höra av alla , så jag promenerade mycket det va intressant,olika dofter å mat överallt. Där står dom rakt på gatan med ett gasolkök å lagar mat  det ligger kött å kyckling å massa som man inte vet vad det är!!! Det kan vara orm , hund, groda, sköldpadda. Så  det fick bli en macka den dan!!Människorna här får verkligen kämpa för varje dag,dom behöver inte tänka på att planera semester eller byta gardiner utan att överleva å få mat för dan, mycket fattigdom,ändå har dom lätt för att ge ett leende. Vi blev mycket väl omhändertagna av Bergs personal på Shanghai kontoret,tog oss till fina platser, En favorit blev The Bund med floden HUNGPU som vi åkte på. Shopping va billigt men då måste man ha guide med sig, å pruta en massa  jag tror jag gjorde  bra affärer där.  Men på planet hem sa jag , tur att vi bor i Singapore allt e så mycket enklare där !!!! Skönt att åka " HEM"

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ni verkar har haft det trevligt i Kina och upplevt mycket ny kultur! Hoppas ni har det lika bra i Malaysia nu!
Kramar

2007-09-22 @ 13:07:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0