BALI!

Ja, nu har vi alltså besökt BALI denna ö nedanför ekvatorn, 5620 km stor.första gången jag va så långt hemifrån. flygresan tog 2 å en halv timme.Bali e en ö med 4 miljoner invånare,har varit en turistö sen 1930-talet. Vi badade i Indiska oceanen ,helt perfekta stränder. Vi flög till Denpasar ,Balis huvudstad med 370000 inv.På Bali är dom hinduer,å språket heter Bahasa.Bali tillhör Indonesien.
Vi blev hämtade av hotellets pick up,sen hade vi en 30 minuters bilresa framför oss.Det blev ett litet missöde när vi kom fram, hotellet va fullbokat.Ja, man blir ju inte jätteglad men dom tog oss ca 100 meter längre bort till ett bra hotell där fick vi övernatta.Vaknade vid 8 av en strålande sol,tog oss ner till havet ca30 meter,helt underbart ,så fin strand. Vi bodde på den delen av bali  som heter Nusa DUa, ett lite lugnare ställe, å mindre vågor.  Bali e ju annars surfarnas paradis!! KL13 fick vi så komma till vårt hotel KIND VILLA BINTANG, jättefint å dom va så ledsna å bad om ursäkt, för det inträffade. Vi fick var sin timmes massage, samt ha vårat rum hela dan  när det va avresa istället för att checka ut 12, helt godkänd kompensasion. Vi var väldigt glatt överaskade över hotellet,  litet mysigt med 54 rum, låg 10 meter från strand å en jättefin stor pool med bar i .!! Kul.  Vi betelade 500 kronor per rum å natt helt ok,rummet va stort med soffgrupp,dubbelsäng skrivbord. Kylskåp å jättefint badrum. Det som genast kändes bra,var folkets vänlighet å pratsamhet,vi hade bokat en chaufför kl 17 andra dan som skulle visa oss Balis vackraste solnedgång, det låg i jimbaran,det va bara det att det började störtregna på vägen dit,vägarna blev översvämmade direkt.Det va intensiv trafik,massa mopeder ibland med hela familjer på. Väl framme hade det klarnat upp å så fint det låg ,tyvärr såg vi ej solen men vi fantiserade om hur det va, detta stället låg på västra Bali.Det va en skaldjurrestaurang,där fick vi gå till kylen å välja , å så mysigt.Det blev lite av varje, räkor, musslor, stora räkor. Jättegott grillat.
Sen när vi kom körde  en kille på restaurangen, oss till ett turistställe som är väldigt känt KUTA BEACH, kändes lite som Mallis, stora shoppinggator ,hotell å värsta hållingånget. Här håller surfarna till. Vi gick runt ett par timmar. Nästa dag skulle vi på en 7-timmars utflykt. Överallt va det folk som ville köra oss runt ön eller ta ut oss med båt, det kändes inte alls jobbigt eftersom dom lever på detta tillskott.Oftast har dom ett arbete å så extraknäcker dom för att överleva, ett tufft liv arbetsdan va ungefär 14-16 timmar !!!Ändå denna glädje å alltid ett vackert leende å nära till skratt. Vi började med ett  uppträdande med music, av bambuinstrument,samt en pjäs. Intressant, vackra dräkter å enornt vackert målade.Sen begav vi oss till ett ,ställe som gjorde Batik,man fick se processen från början. Senare ett stenhuggeri, träsnideri. konstgalleri. Staden Celuk är kända för sitt silver.  Det är känt att Bali har fin konst. Vi kom till ett  koperativ där många olika målare ställde ut, oj va fint. Där gällde det att pruta å ta lång tid på sig. Ja vi gick därifrån med 2 fina oljemålningar å bra prutat. Sen va det dags att äta, vi kom till ett vackert ställe som låg vid ett risfält helt enormt så grönt å fint ,har aldrig sett en sån grön färg,lägger in bilder. Vi fortsatte till UBUD  norr på ön .Också känt för hantverk å konst. Det va en skiftande å vacker väg. Vi såg djungel hus risfält berg.  På vägen hem besökte vi ett tempel, vi fick saronger om kroppen så vi kunde besöka templet. Dom offrar till gudarna ibland 4-6 gånger om dan ,,, religonen upptar väldigt mycket tid för dom. På vägen hem besökte Emil ett dykcenter å bokade ett vrakdyk. Till platsen Tulamben på östkusten.Det var billigare att äta å dricka än här i S-pore ,Taxi var också billigt å lätt att få tag i.  Emil va väldigt nöjd när han kom tillbaka på kvällen , framför allt med den 3 timmar långa resan österut på bali,han sa helt enormt vackert natur. Så Jag e tvungen att återvända nån gång för att se detta också.  Bali är republik, dom har haft terrordåd 2002  å även 2005, då många dödades. Då fick turismen ett avhopp från Bali men nu verkar folk ha återkommit. Ja Bali va en positiv överaskning verkligen,här hade man lätt kunnat stanna 10 dar ,för att se mera .Man vill ju även ligga på stranden å njuta. På Bali finns en vulkan  Gungung Agung 3142 meter,vulkanen e helig å hade utbrott 1963.Ja som ni förstår va vi nöjda.Vattentemperaturen i havet va 28 grader helt ok för alla i familjen. Verkligen en ö att vara aktiv på men även slappa, överallt fanns det risfält men endå måste dom importera från övriga Asien.  Säsong är april-oktober. klimatet är tropiskt med regnsäsong. Det blir lite dyrare att bo /äta under högsäsong.Om man åker bort från turistställena äter bor man mycket billigare. VI KOMMER IGEN ABSOLUT!!!!!